2 kwietnia 2021Przeczytasz w: 9 min.

3 sposoby na funkcjonowanie organizacji pozarządowych w rzeczywistości pandemicznej

  • przez

Pandemia koronawirusa zdecydowanie dała się we znaki wszystkim organizacjom pozarządowym i postawiła je przed decyzją „Być albo nie być”. Wiele z nich śmiało odpowiedziało: „Być!”. Jakie środki i metody wykorzystuje NGO, by utrzymać się w pandemicznej rzeczywistości?

Największe wyzwania stojące przed NGO

Z czym tak naprawdę mierzą się organizacje trzeciego sektora? Większość problemów zawiera się w jednej z trzech kategorii:

  • Problemy z pozyskiwaniem środków na bieżące funkcjonowanie.
  • Trudności w rekrutowaniu wolontariuszy.
  • Utrudniona pomoc podopiecznym.

„Pandemia pokazała, jak wiele znaczą dla nas wszystkich kontakty społeczne, zwykłe spotkania ze znajomymi, rówieśnikami, rodziną” – mówi Krystyna Skrzycka, Wiceprezes Fundacji „Pomóż Im”.

„Pomóż Im” ma 30-letnie doświadczenie w pracy społecznej, przede wszystkim na rzecz dzieci z chorobami nowotworowymi. Od 12 lat Fundacja prowadzi Białostockie Hospicjum dla Dzieci w formie domowej, opiekując się nieuleczalnie chorymi dziećmi na terenie całego województwa podlaskiego.

„Dla nas jako organizacji, te kontakty społeczne były ważne jeszcze z jednego powodu. Wszelkie zbiórki w przestrzeni publicznej na rzecz podopiecznych naszego hospicjum, kwesty czy imprezy charytatywne, opierały się na relacjach społecznych” – mówi Krystyna Skrzycka. „Gdy nagle ich zabrakło, jako organizacja zostaliśmy zmuszeni do szukania alternatywnych rozwiązań. I cały czas szukamy nowych” – dodaje. 

Sposoby radzenia sobie z nową rzeczywistością

Wyzwania z jakimi borykają się organizacje, spowodowały przyjęcie różnych postaw wobec problemów. W najlepszej sytuacji znalazły się te podmioty, które przystąpiły do reorganizacji pracy i postawiły na podjęcie nowych, dotychczas niewykonywanych aktywności i metod pomocy podopiecznym.

Przykładów na konkretne działania trzeciego sektora jest wiele, dlatego omówimy jedynie trzy z nich.

Sposób 1: Reorganizacja, czyli idzie nowe

Reorganizacja może polegać na zmianach kosmetycznych lub systemowych i zawsze powinna być dopasowana do potrzeb danej organizacji. Reformą, niezbędną w obecnej rzeczywistości, może być:

  • zmiana grupy docelowej,
  • zmiana profilu działalności.

Wyobraźmy sobie sytuację, w której głównym obszarem działania danej organizacji jest edukacja i wychowanie, a odbiorcami działań uczniowie. Zamknięcie szkół uniemożliwia realizację większości dotychczasowych działań.

Organizacja może albo zawiesić działalność i liczyć na nadejście „lepszych czasów”, albo się przeorganizować. Wybierając drugą opcję, może rozszerzyć grupę odbiorców o nauczycieli, a profil działalności o pomoc w obszarze nauki zdalnej.

Przykładem reorganizacji jest akcja „Pomagamy Szpitalom”, organizowana m.in. przez Fundację Urtica Dzieciom. Fundacja dotychczas organizowała warsztaty i turnusy dla dzieci z chorobami nowotworowymi. Restrykcje w przemieszczaniu się i organizowaniu grupowych aktywności, skłoniło fundację do zaangażowania się w coś nowego – pomoc oddziałom onkologicznym i hematologicznym.

Sposób 2: Razem można więcej

Innym sposobem na przetrwanie organizacji jest poszukiwanie sojuszników i partnerów do wspólnej działalności (inne NGO, osoby i grupy prywatne, przedsiębiorcy, samorząd).

Wspólne działania pozwalają:

  • zwiększyć zasoby, zarówno materialne, jak i niematerialne,
  • poszerzyć zasięg organizowanych akcji i je wypromować,
  • wdrożyć systemową pomoc dla zróżnicowanych grup odbiorców lub niejednorodnych obszarów wsparcia.

Przykładem takiej współpracy jest grudniowa akcja Gdańsk Pomaga ‒ Dobra Paczka, organizowana przez Miasto Gdańsk i lokalne NGO. Celem inicjatywy było wspieranie osób starszych znajdujących się w trudnej sytuacji w związku z epidemią. Wspólnym wysiłkiem pomoc dotarła do 2500 seniorów 70+.

Sposób 3: Wykorzystanie nowoczesnych technologii

Sposobem na przetrwanie organizacji jest również (a może nawet przede wszystkim) otwarcie się na nowe technologie. Innowacje w tym obszarze można zacząć wprowadzać stopniowo, zaczynając od nowoczesnych sposobów na pozyskiwanie funduszy ‒ wpłatomatów charytatywnych.

Wpłatomaty charytatywne są na rynku polskim nowością. Wolnostojące urządzenia umożliwiające zbieranie datków bezobsługowo i bezgotówkowo, to alternatywa dla tradycyjnych zbiórek do puszek i uzupełnienie zbiórek online.

Wpłatomaty są mobilne, można je ustawić tam, gdzie są darczyńcy. W okresie przed pandemią organizacje najczęściej decydowały się na montaż wpłatomatów na eventach, koncertach, festynach. W obecnej sytuacji, wykorzystują je w siedzibach zaprzyjaźnionych firm i przy ruchliwych ciągach komunikacyjnych.

Zbiórki prowadzone za pośrednictwem wpłatomatu to:

  • lepsze rezultaty dzięki płatnościom bezgotówkowym,
  • uniezależnienie od wolontariuszy i zbieranie datków 24/7 365 dni w roku,
  • bezpieczeństwo (urządzeń, transakcji i zbiórek z zachowaniem dystansu społecznego),
  • wygoda dla organizacji, dzięki generowanym raportom.

Fundacja „Pomóż Im” korzysta z wpłatomatów GoodWillBox by LBPro.

„Od nowoczesnych technologii nie uciekniemy. Widzimy konieczność ich implementacji, stąd pomysł na współpracę z firmą programistyczną w zakresie stworzenia interaktywnego wpłatomatu charytatywnego. Mamy nadzieję, że urządzenie zyska sympatię darczyńców” – mówi Joanna Czupryńska-Kwiatkowska, Fundraiser Fundacji. „Na początek wpłatomat ustawiliśmy w poradni rodzinnej FcMed w Białymstoku. Planujemy, że w niedługim czasie znajdzie się w kilku innych lokalizacjach na terenie miasta” – dodaje.

GoodWillBox, oprócz podstawowych funkcji takich jak wybór celu zbiórki i płatność bezgotówkowa, wyposażono w dwa ekrany. Jeden ekran może wyświetlać cele zbiórki, a drugi stanowić przestrzeń reklamową dla sponsorów. Wpłatomat charytatywny można kupić lub wynająć na określony czas lub akcję.

Najważniejsze: działaj!

To tylko przykładowe działania gotowe do szybkiej implementacji. Bez względu na to, jakich metod i środków użyją organizacje, ważne jest by działały i rozumiały konieczność zmian. Przyjęcie strategii przeczekania odsuwa jedynie moment podjęcia decyzji „co dalej” i przybliża do krawędzi, za którą jest już tylko rozwiązanie organizacji.

Chciałbyś dowiedzieć się więcej o wpłatomatach charytatywnych? Zastanawiasz się, czy to opcja dla Twojej organizacji? Zobacz naszą wizytówkę LBPro – Usługa – ngo.pl lub skontaktuj się z naszym przedstawicielem Marcinem Andrelczykiem tel. 532 541 882, e-mail mandrelczyk@lbpro.pl

Materiał powstał we współpracy z Fundacją „Pomóż Im”. Więcej o fundacji i jej podopiecznych na stronie organizacji https://pomozim.org.pl/.

Inne artykuły