14 czerwca 2021Przeczytasz w: 10 min.

Jak zdobyć sponsora dla organizacji pozarządowej?

Każda organizacja pozarządowa potrzebuje środków finansowych, by istnieć i realizować swoją misję. Jednym ze sposobów na pozyskanie tych środków jest sponsoring. Jak znaleźć potencjalnego sponsora i zachęcić go do współpracy? Poznaj 5 zasad, które Ci w tym pomogą!

Zasada 1: Wstępna selekcja potencjalnych sponsorów

Szkoda czasu na kontaktowanie się z przedsiębiorcami, którzy prawdopodobnie nie pomogą Twojej fundacji. Dlatego starannie wybierz firmy, do których zwrócisz się z propozycją współpracy.

Sporządź listę firm

Przeglądając listę firm, którymi jesteś zainteresowany, zadaj sobie kilka pytań selekcjonujących, np.:

  • Na jakim obszarze działa przedsiębiorstwo, ogólnopolsko czy lokalnie?
  • Jaki jest jego przedmiot działalności?
  • Jaką ma misję, jakie wyznawane wartości deklaruje?
  • Jaka jest grupa docelowa firmy, kim są jej klienci?

Celem selekcji jest znalezienie firm, które mają coś wspólnego z Twoją organizacją. To zwiększy szanse na nawiązanie satysfakcjonującej współpracy.

Szukaj podobieństw

Pierwszym punktem stycznym organizacja – sponsor może być obszar działania. Jeżeli działacie lokalnie, w pierwszej kolejności skontaktuj się z okolicznymi firmami. Działacie ogólnopolsko? Szukaj sponsora wśród firm działających na obszarze całej Polski.

Dobrym tropem jest też szukanie firm prowadzących działalność w obszarze, w jakim pomaga Twoja organizacja lub której klienci są w jakiś sposób związani z Twoją fundacją czy stowarzyszeniem.

Działacie na rzecz pomocy bezdomnym zwierzętom? Sponsora szukaj wśród sklepów i hurtowni zoologicznych, hodowli psów i kotów rasowych, producentów karm dla zwierząt.

Twoja organizacja współuczestniczy w budowaniu społeczności zrzeszających NGO-sy? Zaproponuj współpracę firmie szkoleniowej, która kieruje szkolenia do trzeciego sektora.

Misja sponsora i sponsorowanego powinny być podobne

Udany sponsoring wynika często ze zbieżnych poglądów i misji obu podmiotów. Oceń, czy wartości reprezentowane przez Twoją organizację są spójne z wizerunkiem ewentualnego sponsora.

Działając na rzecz ochrony środowiska, nie chcesz być kojarzony z firmą, która jest zamieszana w nielegalne składowanie śmieci czy inne afery związane z ekologią. Działasz na rzecz osób z nałogami? Sponsorowanie organizacji przez browar nie jest dobrym pomysłem.

Zasada 2: Ustal, jakiej pomocy oczekuje Twoja organizacja

Zanim skontaktujesz się z wybraną firmą, musisz wiedzieć, czego chcesz. Nie daj się zaskoczyć pytaniem „Jak dużej pomocy oczekujecie?”, czy „Jakie działania podejmiecie za nasze pieniądze?”.

Opracuj plan działania

Opracuj rzetelny plan sponsoringowy, który zaprezentujesz potencjalnym sponsorom. Przygotowując plan, zastanów się nad kilkoma kwestiami:

  • Czy fundacja potrzebuje jednorazowej pomocy czy długofalowej współpracy?
  • Jak duże są potrzeby finansowe fundacji?
  • Jakiego wsparcia oczekujecie ‒ finansowego czy rzeczowego?
  • Jak pomoc sponsora wpisze się w strategię działania fundacji? Jakie eventy, aktywności, działania planujecie w najbliższym czasie?

Poszukaj sponsora, który jest w stanie sprostać Waszym oczekiwaniom

Sprawdź, czy możliwości finansowe wybranej firmy zdołają sprostać oczekiwaniom Twojej organizacji.

Zabiegasz o sponsoring drobnych nagród dla uczniów w Twojej okolicy? Lokalna firma na pewno chętnie Wam pomoże. Oczekujesz długotrwałej relacji sponsorskiej, a Twoja organizacja realizuje duże i kosztowne akcje? Celuj w podmioty z dużymi możliwościami finansowymi.

Zasada 3: Zaplanuj komunikację

Masz już wybranych kilka firm, z którymi chcesz się skontaktować? Plan sponsoringowy gotowy? Czas na plan komunikacji!

Skuteczna komunikacja sponsor ‒ sponsorowany, powinna uwzględniać:

  • indywidualne podejście do organizacji,
  • cechy i atrybuty osoby, z którą się kontaktujemy,
  • jasne i wyraźne komunikaty, wskazujące na cel.

Komunikacja idealnie dopasowana

Dla każdego potencjalnego sponsora przygotuj indywidualny mail, prezentację, podanie, broszurę. W materiałach uwzględnij atrybuty przypisane dla danej firmy, takie jak: logotyp, kolorystyka, zwroty bezpośrednie do właściciela lub osoby decyzyjnej. Spersonalizowane podejście zwiększy szanse na zapoznanie się z Twoją propozycją, a co za tym idzie na nawiązanie współpracy.

Zwróć uwagę na język i styl, jakimi będziesz się komunikować. W przedsiębiorstwach nowoczesnych możesz pozwolić sobie na większą swobodę niż w organizacjach prowadzonych tradycyjnie. Zapoznaj się z komunikacją danej firmy w Internecie oraz znajdź informacje na temat osób decyzyjnych (wiek, stanowisko, wykonywany zawód). Te informacje wykorzystaj przy planowaniu komunikacji.

Potencjalnym sponsorem jest wiekowy prezes kancelarii prawniczej? Przygotuj komunikację o wysokim stopniu sformalizowania. Firma reklamowa publikuje w social mediach humorystyczne posty, a jej prezesem jest młoda, kreatywna osoba? Możesz pozwolić sobie na bardziej swobodny styl komunikacji.

Zasada 4: Pokaż atuty organizacji

Sponsoring, w odróżnieniu od fundraisingu, jest umową win–win. Obie strony zyskują. Organizacja pozarządowa – środki finansowe lub inne korzyści o wymiernej wartości materialnej. Sponsor – m.in. świadczenia o potencjale marketingowym i wizerunkowym. Dlatego proponując współpracę, pokaż, co oferujesz w zamian za wsparcie.

Sporządź listę atutów

Zaprezentuj organizację, którą reprezentujesz, jako wartościową i z potencjałem. Zrób listę wszystkich atutów organizacji. Wypunktuj najważniejsze akcje, osiągnięcia, wzmianki w prasie, telewizji, Internecie. Skup się na pokazaniu, jak Twoja organizacja zmienia otaczający świat i życie podopiecznych. Pokaż, jak w te działania może wpisać się sponsor.

Zaprezentuj korzyści

Przedstaw potencjalnemu sponsorowi korzyści, jakie może zyskać dzięki współpracy z NGO. Przykładowe benefity to m.in.:

  • budowanie pozytywnego wizerunku firmy, która pomaga potrzebującym,
  • dotarcie do osób związanych z NGO, które są jednocześnie grupą docelową sponsora,
  • dystrybucja materiałów promocyjnych sponsora przez wolontariuszy organizacji.
  • reklama produktów i usług sponsora poprzez np. reklamę w kanałach komunikacji fundacji, zorganizowanie eventu pod patronatem, obrandowanie logotypem sponsora materiałów fundacji, udział pracowników fundacji w kampanii marketingowej sponsora itp.

Reklama sponsora

Fundacje wykorzystujące przy zbiórkach wpłatomaty charytatywne GoodWillBox by LBPro, mogą zaproponować sponsorom reklamę na urządzeniu. To atrakcyjny benefit w zamian za wsparcie.

Wpłatomat GoodWillBox ma dwa ekrany. Jeden z nich może wyświetlać organizowane przez fundację zbiórki, a drugi stanowić przestrzeń reklamową. Dodatkowo urządzenie można obrandować logotypem sponsora.

Więcej o wpłatomatach charytatywnych dowiesz się ze strony www.goodwillbox.pl  lub kontaktując się z przedstawicielem LBPro Marcinem Andrelczykiem tel. 532 541 882 e-mail mandrelczyk@goodwillbox.pl.

GoodWillBox by LBPro

Zasada 5: Dbaj o relacje

Gdy wszystko pójdzie dobrze i uda Ci się nawiązać współpracę, dbaj o nią! Opracuj plan utrzymywania relacji i harmonogram realizacji.

Sponsorom, zarówno tym stałym, jak i pozyskanym ad hoc, podziękuj za udzieloną pomoc. Regularnie informuj sponsorów o akcjach zrealizowanych dzięki ich wsparciu oraz o działaniach promocyjnych na ich rzecz.

Dobrą praktyką jest także wysyłanie sponsorom kartek podpisanych przez podopiecznych organizacji i video z podziękowaniem za współpracę. Takie drobne, sympatyczne gesty pomogą utrzymać lojalność sponsorów.

Inne artykuły