3 sierpnia 2021Przeczytasz w: 11 min.

NGO w biznesie, czyli międzysektorowa współpraca w ramach CSR. 5 wskazówek

CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu, to coraz chętniej wykorzystywany element strategii nowoczesnych przedsiębiorstw. Firmy widzą mierzalne korzyści płynące z działań społecznych i je realizują. NGO chcą im w tym pomóc. Jak zachęcić biznes do nawiązania międzysektorowej współpracy? Mamy kilka wskazówek.

Wskazówka 1: CSR to dobra wola firm

CSR to dla przedsiębiorstw wybór, nie obowiązek. W idealnym świecie, każda firma miałaby chęci i możliwości wspierać niezliczone akcje charytatywne. Jednak idealny świat nie istnieje. CSR jest wyrazem dobrej woli przedsiębiorstwa i tak powinien być traktowany. Miej to na uwadze, podejmując rozmowy z przedsiębiorstwami dotychczas nierealizującymi CSR.

Z drugiej strony, firmy realizujące CSR nie mogą pomóc wszystkim. Zwracając się do przedsiębiorstwa z propozycją współpracy pamiętaj, że nie jesteś jedyny. Jedynie mały procent organizacji zdobędzie uwagę firmy, a jeszcze mniejszy zakończy rozmowy umową.

Wskazówka 2: Wybieraj mądrze

Szanse na współpracę wzrastają, gdy solidnie przyłożysz się do wyboru potencjalnych partnerów. Nie trać energii na kontakt z firmami, z którymi nie po drodze Twojej organizacji. Wybierz przedsiębiorstwa, biorąc pod uwagę nie ich wielkość i kondycję finansową, ale punkty wspólne z organizacją, takie jak:

  • zakładane cele CSR,
  • misja,
  • korzenie historyczne,
  • przynależność lokalna,
  • dotychczas realizowane akcje w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu.

Rozmowy z firmami prowadź, uwypuklając punkty styku. Udowodnij, że patrzycie w tym samym kierunku i Twoja fundacja doskonale wpisuje się w działania CSR firmy.

Przykład? Kazus Fundacji Fundusz Partnerstwa, zajmującej się przede wszystkim ochroną środowiska. Przy udziale Fundacji realizowany jest Fundusz Kropli Beskidu, projekt pomagający chronić środowisko wodne Beskidu Sądeckiego. Partnerzy biznesowi to Coca Cola HBC Polska i Coca Cola Poland Services (producenci m.in. wody pobieranej w Beskidach). Dużo wspólnego, to duże szanse na współpracę.

Kolejnym przykładem świadomego i spójnego z celami fundacji wyboru partnera działalności jest organizacja „Bread of Life”. Fundacja działa na rzecz osób  znajdujących się na marginesie życia społecznego, niebędących w stanie samodzielnie powrócić do społeczeństwa i normalnego życia.

Cele firm, z którymi wspólnie działamy pokrywają się z misją i wizją naszej Fundacji. W ramach CSR współpracujemy z różnymi firmami, od branży lotniczej aż po branżę spożywczą. Często wykorzystujemy wolontariat pracowniczy, dzięki któremu m.in. zorganizowaliśmy kawiarnie na terenie rewitalizowanego rynku w Kaliszu. Mieliśmy także przyjemność gościć wolontariusza z Apple, który przyleciał na wolontariat uczyć języka angielskiego – mówi Tomasz Jeżyk z Fundacji „Bread of Life”.

Wskazówka 3: CSR to nie sponsoring

CSR to nie dobroczynność, ani sponsoring. Oczywiście, zastrzyk gotówki dla NGO to ogromna pomoc, ale nie o to chodzi w międzysektorowej współpracy w ramach CSR.

Gdy firmy chcą się zaangażować w działania społeczne w inny sposób niż przekazanie gotówki, pozwól im na to! Stawianie sprawy jako: „liczymy wyłącznie na pomoc finansową, resztą się zajmiemy”, może bezpowrotnie zaprzepaścić szanse organizacji na współpracę.

Dobrą praktyką jest traktowanie międzysektorowego CSR jako okazji do zmiany, rozwiązania problemu społecznego, czynienia dobra na świecie. Wspólnie, a nie w pojedynkę.

Jako przykład takiej pozagotówkowej akcji można wskazać Fundację „Nielada Historia” i jej projekt ZEROBAN. Projekt promuje współpracę w ramach CSR polegającą przede wszystkim na przetwarzaniu… zużytych banerów reklamowych. Firmy chcące wspierać fundację, przekazują jej niepotrzebne materiały reklamowe lub zamawiają gadżety wykonane z tych materiałów.

Doświadczenie, jako waluta we współpracy charytatywnej? Tak to możliwe!

Często otrzymujemy od firmy doświadczenie w jakiejś konkretnej dziedzinie np. z zakresu prawa, prawa podatkowego lub technicznego. Uczniowie jednego z techników przygotowali w ramach swojej nauki projekt instalacji elektrycznej w części pomieszczeń użytkowanych przez Fundację. Jak widać, nie zawsze środki pieniężne są jedynym wsparciem, czasami wiedza i doświadczenie stanowią ważny czynnik – mówi Tomasz Jeżyk z Fundacji „Bread of Life”.

Wskazówka 4: Pokaż, co masz do zaoferowania

CSR ma przynosić korzyści obu stronom, zarówno NGO, jak i interesariuszom przedsiębiorstwa. Przed przystąpieniem do rozmów, zastanów się:

  • Jakie cele przedsiębiorstwo osiągnie dzięki pomocy Twojej organizacji?
  • Jakie profity dla firmy będą wynikiem współpracy z NGO w ramach CSR?
  • W jaki sposób Twoja organizacja wpisuje się w cele strategii CSR przedsiębiorstwa?
  • Co wyróżnia Twoją organizację spośród innych działających w tym samym sektorze?

Przykładem strategii konkurencyjności jest Białostocka Fundacja „Pomóż Im”. Organizacja działająca na rzecz dzieci z chorobami nowotworami i prowadząca Domowe Hospicjum Dla Dzieci, kreuje wizerunek fundacji podążającej z duchem czasu.

Gdy spotykamy się z potencjalnymi partnerami, najważniejsze jest, by pokazać im, jak ważna jest nasza misja. Jeśli wyznają podobne wartości, owocna współpraca staje się nie tylko możliwa, ale  wręcz inspirująca dla obu stron. Natomiast również ważne jest, by pokazać się jako organizacja nowoczesna, która aktywnie się rozwija i stale szuka sposobów na pewne i bezpieczne funkcjonowanie w obecnych czasach. Dlatego chętnie też korzystamy z technologii.  Wyrazem tego, są m.in. używane przez nas wpłatomaty charytatywne GoodWillBox – mówi Miłosz Karbowski z Fundacji „Pomóż Im”.

Nowoczesne wpłatomaty GoodWillBox by LBPro pomagają Fundacji „Pomóż Im” zbierać datki samoobsługowo i bezgotówkowo. Posiadają dwa ekrany, z których jeden można przeznaczyć na wyświetlanie reklam czy komunikatów firm, z którymi Fundacja współpracuje w ramach CSR.

Więcej o wpłatomatach GoodWillBox dowiesz się ze strony www.goodwillbox.plotwiera się w nowej karcie lub kontaktując się z przedstawicielem firmy LBPro Marcinem Andrelczykiem tel. 532 541 882, e-mail mandrelczyk@goodwillbox.plotwiera się w nowej karcie.

Wskazówka 5: Komunikuj się odpowiednio

Język korzyści to klucz do sukcesu. Rozmawiając z firmą podkreślaj najważniejsze korzyści ewentualnej współpracy. Mów przede wszystkim co firma zyska, a dopiero potem co zyska świat, środowisko czy społeczeństwo. Poszukaj również konkretnych case studies, jak firmy zyskały na takiej współpracy.

Oto kilka argumentów, których możesz użyć w rozmowie:

  • CSR to budowanie pozytywnego wizerunku firmy, dla której ważne są problemy społeczne i środowiskowe.
  • Międzysektorowa współpraca z NGO w ramach CSR to szansa na zintensyfikowanie działań, ich lepszy zasięg i lepsze rezultaty niż działanie w pojedynkę.
  • Kooperacja z NGO w ramach CSR może otworzyć przedsiębiorstwo na nowe rynki i nowe grupy klientów.
  • Pracodawcy realizujący CSR są postrzegani jako bardziej atrakcyjni przez pracowników.

Nie zapominaj o podobnej komunikacji na stronie www i w social mediach. Firma na pewno przejrzy je przed Waszym spotkaniem. Jako przykład dobrej komunikacji niech posłuży strona Fundacji Rozwoju i Edukacji Mikstura, zaprezentowana m.in. na ich stronie internetowej: https://mniejsmieci.org/csr-dla-firm/otwiera się w nowej karcie.

Warto się postarać

Ścieżka, prowadząca do nawiązania międzysektorowej współpracy z biznesem w ramach działań odpowiedzialnych społecznie, nie jest prosta. Po drodze na organizacje pozarządowe czeka kilka pułapek. Z naszymi wskazówkami ich przejście będzie odrobinę łatwiejsze.

Materiał powstał we współpracy z Fundacją „Pomóż Im” oraz Fundacją „Bread of life”. Więcej o organizacjach i ich podopiecznych na stronach https://pomozim.org.pl/otwiera się w nowej karcie i http://breadoflife.pl/otwiera się w nowej karcie.

Inne artykuły