Wolontariusze to filar istnienia trzeciego sektora. Bez zaangażowania i wsparcia społeczników, organizacje nie byłyby w stanie zorganizować pomocy na tak dużą skalę, jak ma to miejsce obecnie. Pandemia spowodowała, że tradycyjny wolontariat „w terenie” stracił na popularności na rzecz wolontariatu wirtualnego. Jak wykorzystać potencjał e-wolontariatu i znaleźć odpowiednich e-wolontariuszy? Skorzystaj z naszych 5 wskazówek.
Wskazówka 1: Zrób listę zadań
Zanim przystąpisz do poszukiwania odpowiednich e-wolontariuszy, zastanów się, jakiej pomocy oczekujesz. Zrób małą analizę i odpowiedz na pytania:
- Jakie kategorie i podkategorie działań realizuje Twoja organizacja?
- Jakie konkretne zadania i mikrozadania wchodzą w zakres każdej kategorii i podkategorii?
- Które z zadań mogą być zlecone wolontariuszom?
- Do których zadań wymagana jest fizyczna obecność wolontariuszy, a które mogą być zlecone e-wolontariuszom?
Wskazówka 2: Ustal, jakich umiejętności i kwalifikacji szukasz
Gdy masz już gotową listę zadań dla e-wolontariuszy, zastanów się, jakie umiejętności, cechy czy wykształcenie przydatne będą przy realizacji konkretnych zadań.
Przy każdym zadaniu zanotuj obok:
- Czy wykonanie zadania zależy od określonego wykształcenia, kompetencji lub umiejętności e-wolontariusza? Jeśli tak, to jakich?
- Jakie cechy charakteru i usposobienia będą przydatne przy wykonaniu konkretnego zadania?
- Jakie narzędzia są niezbędne do wykonanie zadania?
- Jak dużego zaangażowania i dyspozycyjności wymaga zadanie? Ile godzin pracy w tygodniu/miesiącu będzie wymagało zadanie oraz w jak długim okresie?
Dzięki takiej rozpisce, dowiesz się:
- gdzie szukać e-wolontariuszy do danego zadania (np. fora branżowe studentów prawa),
- jakie osoby będą odpowiednie do danego zadania (wstępna selekcja kandydatów).
Wskazówka 3: Szukaj w odpowiednim miejscu i w odpowiedni sposób
Wiesz już, do jakich zadań potrzebujesz e-wolontariuszy i jacy powinni być idealni kandydaci. Czas na kolejne pytanie – gdzie ich znaleźć?
Gdzie znajdziesz e-wolontariuszy?
E-wolontariuszy o „typowych” umiejętnościach i cechach, możesz szukać na platformach pośredniczących pomiędzy organizacjami a wolontariuszami, np. tu:
- Ogólnopolska sieć Centrów Wolontariatu http://wolontariat.org.pl/otwiera się w nowej karcie,
- Portal TuDu https://tudu.org.pl/otwiera się w nowej karcie,
- Portal Ochotnicy Warszawscy https://ochotnicy.waw.pl/otwiera się w nowej karcie (portal regionalny, ale e-wolontariat jest przecież bez granic).
Wolontariuszy „nietypowych”, czyli o określonym wykształceniu i umiejętnościach, szukaj nietypowo. Możesz rozejrzeć się m.in.:
- na forach branżowych i grupach tematycznych w social mediach,
- w centrach wolontariatu przy uczelniach wyższych,
- w kołach i zrzeszeniach studenckich.
Zredaguj atrakcyjne ogłoszenie
Jeżeli szukasz e-wolontariuszy online, zadbaj o to, by Twoje ogłoszenie wyróżniło się spośród innych.
Korzyści z e-wolontariatu
Przede wszystkim pamiętaj, że e-wolontariat przynosi korzyści nie tylko organizacji, ale także wolontariuszom. E-wolontariusze nie oczekują za swoją pracę wynagrodzenia, co nie oznacza, że nie oczekują niczego. Odkryj, jakie są potrzeby e-wolontariuszy i napisz o tym w ogłoszeniu.
Dlaczego ludzie decydują się na e-wolontariat? Zazwyczaj przyświecają im takie cele, jak:
- pomoc innym,
- poczucie bycia potrzebnym,
- pobudki religijne,
- chęć przynależności do grupy,
- nawiązanie nowych znajomości.
Czasem oczekiwane korzyści są także bardziej prozaiczne:
- sprawdzenie teoretycznej wiedzy w rzeczywistości,
- uzyskanie dodatkowych punktów na świadectwie szkolnym,
- przekwalifikowanie się i zdobycie nowego doświadczenia,
- potrzeba zdobycia doświadczenia zgodnego z wykształceniem czy zainteresowaniami.
Inne elementy ogłoszenia
Dobre ogłoszenie będzie zawierać również jasne i klarowne przedstawienie zadań, jakie zostaną postawione przed e-wolontariuszami oraz inne najważniejsze informacje związane z wolontariatem.
W ogłoszeniu przedstaw więc:
- zadania do wykonania (opisane jak najbardziej przejrzyście i zrozumiale),
- oczekiwane wykształcenie, umiejętności, cechy charakteru niezbędne do wykonania zadania,
- czas potrzebny na wykonanie zadania oraz zaangażowanie, jakiego oczekujesz,
- narzędzia niezbędne do wykonania zadania, które wolontariusz powinien zorganizować we własnym zakresie (np. aparat fotograficzny, stałe łącze internetowe, drukarka).
Wskazówka 4: Deleguj zadania i nadzoruj pracę
Gdy na Twoje ogłoszenie spłyną już odpowiedzi i wybierzesz odpowiednich ludzi do współpracy, czas na zaplanowanie zarządzania e-wolontariuszami. Mądre zarządzanie to determinanta udanej i efektywnej współpracy oraz obustronnej satysfakcji.
Przede wszystkim wyznacz konkretną osobę, która obejmie pieczę nad wszystkimi e-wolontariuszami. Taki koordynator e-wolontariatu powinien zająć się:
- rekrutacją i selekcją e-wolontariuszy,
- dbaniem o formalności i dokumenty,
- przydzielaniem zadań odpowiednich do umiejętności i możliwości danej osoby,
- motywowaniem,
- monitoringiem realizacji zadań i ewaluacją.
„W naszej organizacji pieczę nad wszystkimi wolontariuszami i e-wolontariuszami sprawuje jedna osoba. Dzięki temu jesteśmy pewni, że żadne sprawy formalne nie zostaną pominięte, a wszyscy wolontariusze będą wiedzieć, do kogo zwrócić się z pytaniami i problemami. Wierzymy, że e-wolontariat to przyszłość fundacyjnych działań lokalnych i ogólnopolskich” – mówi Tomasz Jeżyk z fundacji Bread Of Life.
Wskazówka 5: Wspieraj, edukuj, zapewnij odpowiednie narzędzia
Udana współpraca z e-wolontariuszami to również dbanie o relacje i zapewnianie wsparcia. Wsparcia zarówno rzeczowego, jak i organizacyjnego, informacyjnego, duchowego. Specyfika e-wolontariatu utrudnia nawiązywanie więzi, tak jak ma to miejsce przy kontaktach „twarzą w twarz”, ale nie jest to niemożliwe.
E-wolontariusze, którzy czują się zaopiekowani, wspierani, potrzebni i cenni, bardziej angażują się w realizowane zadania i chętniej wiążą się z organizacją na dłużej.
Dlatego:
- edukuj i dbaj o szkolenia e-wolontariuszy,
- organizuj regularne spotkania on-line,
- motywuj e-wolontariuszy i przypominaj im, jak ważną odgrywają rolę,
- służ pomocą i radą.
Gdzie wolontariusz nie może….
Czy e-wolontariusz to remedium na wszystko? Niestety nie, w działalności organizacji wciąż są obszary wymagające zaangażowania wolontariuszy w terenie. Dotyczy to przede wszystkim organizacji, których gros przychodów stanowią zbiórki do puszek.
Sytuacja związana z koronawirusem spowodowała ograniczenie działań wolontariuszy w terenie do minimum. Nie oznacza to jednak, że jedynym sposobem na zbieranie środków dla organizacji są obecnie zbiórki on-line. Rozwiązaniem stanowiącym alternatywę dla zbiórek on-line oraz dla zbiórek przeprowadzanych przez wolontariuszy w terenie, są wpłatomaty charytatywne.
Wpłatomaty charytatywne, takie jak wpłatomat GoodWillBox by LBPro, zapewniają wszystkie korzyści płynące ze zbiórek do puszek, jednocześnie nie posiadając ich wad.
Zbiórki z wykorzystaniem wpłatomatów charytatywnych to:
- bezpieczeństwo ‒ zbiórki są prowadzone bez udziału wolontariuszy, a urządzenia łatwo zdezynfekować,
- efektywność ‒ dotarcie do darczyńców nie korzystających z Internetu lub obawiających się dokonywania przelewów on-line,
- brak ograniczeń ‒ zbierasz środki 24/7, 365 dni w roku,
- swoboda wykorzystania ‒ wpłatomaty możesz ustawić tam, gdzie do tej pory organizowałeś tradycyjne zbiórki do puszek lub wybrać zupełnie nowe miejsce.
Więcej informacji na temat wpłatomatów charytatywnych GoodWillBox znajdziesz na stronie www.goodwillbox.plotwiera się w nowej karcie. Wolisz porozmawiać? Na pytania z przyjemnością odpowie Marcin Andrelczyk tel. 532 541 882 e-mail mandrelczyk@goodwillbox.plotwiera się w nowej karcie.
Materiał powstał we współpracy z Fundacją „Bread of Life”. Więcej o organizacji na stronie http://breadoflife.pl/.